Poza wielkimi korporacjami, które w naturalny sposób inwestują swoje spore środki w zarządzanie finansami i księgowość rozliczaną wewnętrznie, wiele firm stara się realizować swoje zadania księgowe poprzez firmy zewnętrzne. Na rynku lokalnym nie brakuje małych, jedno- lub dwuosobowych biur księgowych, które oferują accounting outsourcing w dość podstawowej i uproszczonej formie. Księgowość zazwyczaj odbywa się tam na zasadzie bieżącego rozliczania przedsiębiorcy z jego zobowiązań względem urzędów skarbowych czy zakładu ubezpieczeń społecznych. Obrót dokumentacją papierową i jej rozliczanie oraz archiwizowanie w tej postaci jest też nadal fundamentem wielu tego typu firm.
Tymczasowy CFO i inne usługi księgowe w XXI wieku
Bardziej nowoczesne agencje księgowe oferujące dzisiaj taki outsouring księgowości i rachunkowości starają się oferować jednak zdecydowanie więcej komplementarnych usług – włącznie z możliwością udostępnienia tzw. CFO Interim, czyli Tymczasowego Dyrektora Finansowego. Naturalnie niemal zawsze podstawą, jaką oferuje każdy accounting outsourcing jest prowadzenie bieżących rozliczeń podatkowych i przestrzeganie reguł wydatkowania oraz księgowania narzuconych przez krajowe, międzynarodowe lub lokalne instytucje podatkowe.
Wiedza o planowanych i wdrażanych przez administrację samorządową lub centralną zmianach legislacyjnych także ułatwia działanie w konkurencyjnej rzeczywistości XXI wieku.
Dobry accounting outsourcing może zaoszczędzić miliony
W przypadku nieco większych przedsiębiorstw oraz organizacji zatrudniających powyżej 10 pracowników, wszystkie procesy kadrowe, księgowe i rozrachunkowe zarówno wewnątrz organizacji jak i z podmiotami zewnętrznymi – mogą zostać zoptymalizowane. Do takiej optymalizacji przystąpić musi jednak firma z ogromnym doświadczeniem i dużymi zasobami, albowiem praktycznie zawsze pierwszym krokiem przed rozpoczęciem współpracy jest przeprowadzenie audytu księgowego i finansowego, na podstawie którego to oferent accounting outsourcing przedstawia proponowany pakiet usług i zakres obsługi. Oszczędności, jakie może w skali roku przynieść taka optymalizacja, to dla największych firm nawet miliony złotych.